Romana
" Revista ONLINE deschisa tuturor elevilor ! "
International Kids Coding Competition
Revista clasei !
Cursuri de tenis pt. copii

Interviu cu domnul profesor de matematica, Anton Soloi


587
Redactor: Sasha Vovcenco , V , campus OGIS-Pipera

1. De ce v-ati ales meseria de profesor de matematica?
Pare o intrebare dar de fapt sunt doua.

● In primul rand de ce profesor? Imi place sa cred ca majoritatea profesorilor si-au ales aceasta profesie deoarece astfel pot sa-i ajute pe altii. A fi profesor inseamna a-ti lua angajamentul ca vei influenta pozitiv intr-o mare masura viata tuturor dar in special a copiilor. Desi unii profesori o fac să pară uşoară, meseria de profesor poate fi un maraton cu obstacole, anume: grupe cu prea mulţi elevi, spatii mici pentru clase, birocraţie multa, unele inspecţii care in loc sa ajute mai mult incurca, elevi nereceptivi şi salarii mici. În majoritatea ţărilor, problemele specifice şcolilor din marile oraşe pot fi copleşitoare, astfel: vârsta pubertăţii şi a adolescenţei, furtuna cognitivă şi emoţională, fiecare încearcă să se înţeleagă, să-şi afirme personalitatea, să ia modele de unde te aştepţi cel mai puţin, atitudinea rebelă, valorile morale laxiste şi, uneori, indiferenţa părinţilor pot afecta mult atmosfera şi disciplina din şcoli. Am convingerea ca atunci cand meseria se face cu multa dragoste toate aceste probleme isi pot gasi solutiile adecvate. Ca să fii un profesor mai bun trebuie să fii îndrăgostit de meserie în mod sincer si să cunoşti multă psihologie. Să fi citit cărţi de educatie, psihoeducatie, psihologie scolara ca de exemplu: Eul şi personalitatea de Mielu Zlate, Psihologia vârstelor de Tinca Creţu, Inteligenţa emoţională de Daniel Goleman, Cartea gesturilor de Peter Collett, Descoperirea in matematica de George Polya, Multiple intelligences de Howard Gardner si neaparat articolele despre educaţie ale acad. Solomon Marcus. Desi suna frumos ca ”nu noi alegi profesia ci profesia ne alege pe fiecare dintre noi, am convingerea ca noi suntem deplini responsabili in alegerea profesiei pe ca o vom imbratisa. Am învăţat multe din cateva cărţi, insa am învăţat aproape totul de la caţiva oameni. Nu exista o unica carte, un singur film sau un profesor care sa te invete meseria asta ci tot ansamblu de cunostiinte, de persoane cu care ai intrat in contact si care te-au modelat pozitiv te pot transforma intr-un profesor foarte bun. Pentru a fi profesor trebuie sa ai o tinuta morala, etica si profesionala de inalt nivel. Toate aceste lucruri le-am intalnit la fostii mei profesori care au fost o sursa de inspiratie pentru intreaga mea cariera. Elevii de azi nu mai sunt ca cei din filmul Liceenii (1986) si nu sunt in nici un caz ca persoanjele din Dangerous Minds (1995) sau One Eight Seven (1997).

● In al doilea rand de ce matematica? Consider ca dragostea pentru adevarul stiintific, pentru studiu, pentru corectitudine sunt ceea ce ne indreapta catre matematica. De asemenea dragostea pentru matematica poate fi insuflata de admiratia pe care o avem pentru profesorii de matematica pe care i-am avut de-a lungul vietii.

2. Credeti ca matematica ne va ajuta cand vom fi mari? In ce fel?
"Voi folosi vreodată matematica?" Este o întrebare care apare adesea în clasele primare si nu numai. Iata cateva motive pentru care matematica fie ne place fie ne este utila


a. Matematica in viata de zi cu zi. Fie ca ne planificam bugetul zilnic sau cheltuielile de vacanta, fie ca ne gandim la o investitie majora ca de exemplu achizitia unei afaceri, matematica este cea care ne ajuta sa facem toate lucrurile exact si corect.  Matematica ne permite sa modelam geometric toate lucrurile din viata de zi cu zi - astfel putem corela dimensiunile obiectelor, putem determina caracteristicile lor geometrice. Cu ajutorul matematicii putem rezolva problemele din viața reală. Astfel, matematica ne poate ajuta sa citim un ceas analogic. Cunoasterea fractiilor ne permite sa citim un ceas analogic cu exactitate de ore, minute si chiar secunde. Aplicatii ale matematicii le putem identifica si in prepararea prajiturilor. Astfel, putem stabili că o jumătate de ceașca de făină este același lucru ca și opt linguri de făină. Acest lucru se poate dovedi util dacă veți constata că va lipseste măsura unei jumătati de cească. De asemenea, dacă pregatiti o rețetă pentru 4 persoane, dar trebuie să o folositi pentru 8 persoane, abilitățile din matematică vă spun că puteți dubla toate ingredientele necesare. Matematica se prezintă în multe proiecte pe care le facem, astfel constructia unei casute pentru pasari presupune cunostiinte de geometrie dar si de planificarea materialelor necesare.

b. Matematica ca limbaj universal. Folosim matematica în viața noastră de zi cu zi, poate la fel de mult cum folosim limba materna ca sa comunicam. Abilitatea omului de a gandi si comunica idei abstracte se poate realiza prin intermediul unui singur limbaj – matematica. In esenta matematica este un limbaj universal. Un rezultat matematic, fiind vorba in cele mai multe cazuri de numere si nu numai, se enunta la fel fie ca ne aflam in Franta, China sau Statele Unite ale Americii. Matematica nu trebuie tradusa in limba natala pentru a fi inteleasa de cineva din alta tara. Un rezultat matematic este invariant fata de religia cititorului, adica este acelasi, de exemplu pentru ortodocsi si pentru catolici. Matematica este de asemenea invarianta la sistemul politico-social de conducere a tarii, adica rezultatele matematice sunt aceleasi si in sistemele democratice si in sistemele totalitare. Universalitatea matematicii este una din caracteristicile care determina utilitatea ei fiind astfel indispensabila vieții. Toate aspectele vietii se bazeaza pe o gandire corecta si tot ce este gandire corecta este sau matematica, sau susceptibila de matematizare. Abilitățile de rezolvare a problemelor, obținute în anii de scoala, ne pot ajuta să abordăm problemele din alte domenii ale vieții.

c. Matematica ca arta. Rezolvarea problemelor de matematica poate inspira gandirea creativa. Putem folosi matematica pentru a crea arta –un exemplu in acest sens fiind constuirea fractaliilor, astfel fractalii lui Sierpinski pot fi utilizati chiar in ciclul primar. Putem folosi matematica – prin intermediul programelor specializate – pentru a realiza designul cladirilor si al spatiilor interioare. De asemenea, folosirea sirului Fibonacci in realizarea constructiilor armonios proportionate este un alt exemplu de aplicarea matematicii in design. Designerii de modă trebuie să înțeleagă proporțiile pentru a calcula aria și perimetrul suprafetelor apoi să estimeze cantitatea de țesătură necesară și costul acesteia. Folosirea simetriei dar si a antisimetriei constituie aplicarea curenta a matematicii in arhitectura. Arhitecții folosesc matematica pentru a determina spațiul necesar construirii elementelor, pentru a face desene la scara și pentru a analiza și calcula problemele structurale construind astfel o clădire sigură și stabilă. Inginerii de grafica si animatie pe calculator, de exemplu, folosesc algebra liniară pentru a prezice modul în care un obiect se va roti, translata și transforma.

d. Matematica in muzica. Pianul are clape albe si negre a caror ordine se repeata la fiecare 7 clape albe. Chitara are 6 corzi de grosimi diferite iar vioara numai 4. Orice melodie este o impletire armonioasa si structurata a unor sunete. Trasaturile cele mai importante ale muzicii sunt ritmul si tonalitatea. Tempoul stabileste cat de alert trebuie cantata melodia iar masura da muzicii o anumita pulsatie – indicand cati timpi sunt intr-o masura si care dintre ei sunt mai accentuate.

e. Matematica in educatie. Matematica foloseste gândirea critică și dezvolta abilități de rezolvare a problemelor. Abilitățile analitice și de raționament sunt importante deoarece ne ajută să căutăm soluții la probleme cu care ne confruntam. Matematica creste capacitatea de a gandi corect, riguros si exact – pe scurt creste capacitatea de a gandi analitic. Gândirea analitică se referă la abilitatea de a gândi critic problemele nou aparute. Fara aceasta calitate vom fi mai usor de manipulat, vom deveni mai usor influientabili, mai creduli - cu alte cuvinte actiunile noastre vor fi dictate din afara constiintei noastre. Avand cunostiinte matematice solide putem sa ne argumentam afirmatiile corect. Rationamentele noastre vor fi fundamentate pe ipoteze si teorii unamim acceptate. Rezolvarea problemelor elementare permite dezvoltarea abilitatii de rezolvare a problemelor – matematica ne da obisnuinta de a organiza ceea ce stim, de a rearanja informatia, de a testa ipotezele si a gandi analitic pentru a conduce corect rationamentul. Daca cunoastem matematica putem invata singuri aproape orice. Mai mult, cunoasterea matematicii ne permite sa accesam cunostiinte din domenii evoluate ale stiintei si tehnologiei, astfel cunoasterea temeinica a matematicii ne permite accesul la institutii de invatamant de inalta performanta ca Universitatea Harvard, Universitatea Stanford, Universitatea Princeton. Studii recente indică faptul că toti copii cu rezultate bune in matematica sunt capabili să acceseze mai usor anumite regiuni ale creierului și să aibă un volum mai mare de materie cenușie în regiunile respective decât ceilalti copii. Regiunile creierului implicate în aptitudinile matematice superioare la copiii cu performanțe ridicate au fost asociate cu diferite sarcini cognitive care implică atenția vizuală și luarea deciziilor. În timp ce corelația nu implică cauzalitate, acest studiu arată că aceleași regiuni ale creierului care te ajută să faci matematică sunt implicate în procesele decizionale.

f. Matematica ca stiinta. Prea adesea ne gândim la matematică prin prisma raspunsurilor pe care le da problemelor noastre. Nu trebuie negata importanta raspunsurilor dar matematica insemna mult mai mult. In primul rand, matematica inseamna modul cum gandim si rezolvam problemele. De multe ori copiii, gandindu-se la rezultatele testelor, pierd farmecul argumentarii solutiilor. Modelele lingvistice, oricât ar fi de elaborate, nu sunt simultan complete, minimale şi necontradictorii. Astfel, singurele modele „intelectuale” pe care ne putem baza sunt cele matematice.

g. Matematica in biologie. Se pare ca nu suntem singurele fiinte care fac matematica. De exemplu, albinele - specialiste in geometrie – folosesc forme geometrice regulate la constructia fagurelui fapt ce le permite sa economiseasca spatial si energia. Ați observat vreodată cum se potrivesc formele, spiralele într-o scoica de mare și detaliile unui fulg de zăpadă? Multe elemente din natura se organizeaza in forme geometrice – precum cochilia melcului, dispunerea semințelor florii soarelui, așezarea solzilor de pe aripele unui future, așezarea frunzelor pe o tulpina unei plante (fenomen numit fitotaxie) – toate aceste forme goemetrice punand in evidenta numarul numit raportul de aur (1,61803…). Numarul pi (3,1415296…) poate fi observat peste tot in jurul nostru – de exemplu raportul dintre circumferinta oricarui cerc si diametrul sau este o constanta si aceasta constanta are valoarea pi. Acum că știți mai multe despre felul în care matematica guvernează natura, nu simțiți că aveți o mai mare stăpânire asupra legilor matematice ale universului?

h. Matematica in fizica. Matematica este esențială pentru studiul fizicii. Actul de interogatoriu, de testare și de rezolvare a problemelor apar în ambele domenii. Cu ajutorul ei s-au putut explica observațiile asupra fenomenelor reale și facand apel la intuiție am construit teorii despre legitatile naturii. Matematica produce raspunsuri exacte si in cazul experimentelor nonintuitive. Atat interiorul cat si exeriorul omului poate fi modelat in mod obiectiv prin matematica. Mai mult, modelarea nu se opreste la nivelul planetar fiind extinsa la nivelul cosmosului – si toate acestea cu ajutorul matematicii. Aviatia dar si zborul cosmic nu erau posibile fara matematica. Aparitia altor discipline ca de exemplu robotica, inteligenta artificiala sunt de neconceput fara matematica.

i. Matematica in chimie. Aplicarea cunoştinţelor de matematică, de exemplu noţiuni ca: raportul, marimi proportionale, proprietăţile proporţiei, şiruri de rapoarte egale, regula de trei simplă, procente sunt adesea intalnite in chimie. Pentru intelegerea corectă a noţiunilor de chimie (masa atomică, masa molară, masa moleculară), a legilor de bază ale chimiei (legea conservării masei substanţelor, legea proporţiilor definite) şi a calculelor chimice (compoziţia procentuală, concentraţia soluţiilor, calcule pe baza formulelor şi a ecuaţiilor reacţiilor chimice) este necesara o buna cunoastere a matematicii. Cunoştinţele despre rapoarte, proporţii, procente sunt indispensabile elevilor pentru studiul legilor gazelor, densităţii relative, legii echivalenţilor chimici şi pentru rezolvarea problemelor cu amestecuri de soluţii solide (aliaje), lichide sau gazoase.

j. Matematica in istorie. O interpretare posibila a revolutiei industriale are drept model termodinamica care presupune cunoasterea profunda a matematicii.

k. Matematica in geografie. Interpretarile si predictiile evolutiei climei pe glob sunt modelate cu ajutorul matematicii. Numărul pi poate fi observat în formele râurilor. Raportul dintre lungimea unui râu și distanța de la sursă la gura sa se numește "raportul de meandru". Media statistica a raportului de meandru al râurilor se apropie de numărul pi si asta si pentru ca raurile tind să se îndoaie în bucle, care au o forma circulară. Raportul dintre circumferința unui cerc și diametrul său este de asemenea egal cu pi.

l. Matematica in stiintele sociale. Evolutiile demografice ale populatiilor dar si a tensiunilor sociale pot fi prognozate acum prin intermediul modelelor matematice. Rezultatele alegerilor poate fi prognozat cu ajutorul sondajelor statistice.

m. Matematica in economie. Economia ca stiinta are la baza numerele – expresia cantitativa a eficientei activitatilor practice. Acolo unde apar numerele este si matematica. Modelele de evolutie macroeconomica dar si cele financiare sunt realizate prin intermediul matematicii. Activitati ca broker si analist financiar-bancar folosesc intens matematica. Astfel, matematica poate fi utilă pentru echilibrarea bugetului, deoarece veți avea o bună înțelegere a modului in care cheltuielile sunt mai mici decât banii pe care îl aveți. Echilibrarea contului bancar, de exemplu, este o abilitate de viață importantă ce presupune o bună intelegere a matematici pentru a asigura echilibrul dintre venituri si cheltuieli.

n. Matematica ne ajută să înțelegem mai bine lumea. A trăi într-o lume plina de matematica și sa nu știți matematica este ca și cum ați merge printr-un muzeu de artă cu ochii închiși. Învățarea și intelegerea matematicii vă pot ajuta să apreciați lucruri pe care altfel nu le-ați fi observat despre tot ce ne inconjoara.

o. Matematica este distractivă. Ea provoacă gandirea. Matematica este despre a sti sa pui întrebări si a cauta raspunsuri la ele. Unii oameni se bucură de exercițiul mental de gasirea solutiei fiecarei probleme nou aparuta. Alții asteapta ca toata aceasta munca sa fie facuta de calculatoare. Oricum ar fi, totul începe cu o întrebare. Uneori, atunci când problemele sunt complexe folosim divizarea acestora in probleme mai simple generand intrebari pentru fiecare dintre acestea. De cele mai multe ori intrebarile genereaza alte probleme ce necesita rezolvare. Folosirea de puzzle-uri logice, de exemplu găsirea soluției pentru cubul Rubik sau orice alt puzzle foloseste matematica. Folosirea regulata a jocurilor matematice ajuta copiii sa vada ca matematica este mai mult decât numerele pe o pagină. Problemele matematice nu sunt ușor de rezolvat, dar găsirea răspunsului poate fi plina de satisfactii. Pentru copii unele probleme sunt mai ușoare decât altele, dar totdeauna determinarea solutiei este plina de curiozitate, distractie si aventură.

3. O mare parte din ce invatam in scoala (60-80%) se uita in urmatorii ani. Ce parere aveti despre asta?
Raspunsul la genul acesta de intrebare, ca de altfel la afirmatii de genul: “o invatam degeaba, oricum o uitam, nu ne foloseste, nu o intelegem si de aceea o uram, este prea multa” este mult mai complex si presupune cunostiinte mai avansate de biologie. Tot ce invatam realizeaza conexiuni sinaptice intre neuronii care ori de cate ori se activeaza informatia devin active. Neuronii interconectati sinaptic nu pot fi supusi procesului de degenerare care apare dupa 30 ani. Neuronii implicati in sinapse nu sunt afectati de precesul de imbatranire. Adica, procesele mnezice sunt necesare pentru asigurarea functiilor normale ale sistemului nervos(creier) pe termen lung. Caile mnezice sunt activate si nu dispar ori de cate ori se face apel la o informatie conexa fiind la baza acumularilor ulterioare din diverse domenii. Procesul de invatare pe tot parcursul vietii este premiza pentru impiedicarea procesului de neurodegenerescenta (distrugerea neuronilor) - fenomen natural ce survine dupa 30 ani. Prin urmare afirmatia ca vom uita ce 60-80% din ce invatam in scoala este eronata, de exemplu mersul pe bicicleta sau inotul, de indata ce a fost invatat nu se uita. Matematica este disciplina care favorizeaza constructii conceptuale pe baza carora se pot face acumulari – conexiuni sinaptice intre neuroni - din orice domeniu. Astfel, invatand matematica construim un baraj impotriva uitarii.

4. Scoala prin joaca sau joaca in scoala ? Cat de important este pentru copii sa fie fericiti ca vin la scoala si sa perceapa procesul de invatare ca o joaca placuta?
Este bine cunoscut ca atunci cand suntem relaxați, fără obligații sau responsabilități avem o deschidere mai mare către nou, către schimbare sau chiar către studiu. Când vine vorba de copii, acest lucru este cu atât mai valabil cu cât sunt mai puțin dispuși să învețe și mai mult dornici să se joace. In concluzie este indicat ca cel putin in clasele primare educatia sa fie imbinata cu jocul. Mai mult, s-a constatat că jocul crește performanțele copiilor la școală. Astfel, folosind jocul putem diferentia sarcinile în funcție de planul de dezvoltare al fiecărui copil. Prin joc, copiii înțeleg materia școlară mai ușor, adica creierul școlarului mic va absorbi informațiile mai ușor în contexte cu feedback rapid, cu reguli și elemente de predictibilitate, exact ca în jocuri, ca în mediile non-formale. Noua provocare pentru profesori este ca sa traduca conținuturile învățării în limbajul jocului.

5Ce metode noi sunt folosite azi in scolile din Romania fata de perioadele anterioare din invatamant?
Astăzi există produse moderne de învățare, de exemplu site-urile educaționale, manualele digitale sau CD-urile educationale, create în acord cu nevoile noilor generații de copii și având la bază conceptul de învățare cu plăcere. Desi presupun dotari superioare ale clasei de elevi si pot induce tentatii diverse, acestea sunt mijloace care plac foarte mult elevilor și pot fi introduse cu măiestrie de către profesori. Pe copii îi pot ajuta, pentru că tehnologia face parte din viața lor, iar utilizarea acesteia de către școală înseamnă a face învățarea atractivă, prietenoasă, a lua în considerare preocupările și interesele lor.“ Astfel, pregătirea zilnică pentru școală nu va mai fi un motiv de stres pentru copii și de îngrijorare pentru părinți. Cu instrumentele potrivite de studiu, copiii vor înțelege materia școlară predată la clasă de învățătoare mult mai ușor!

6. Este importanta impletirea informaticii cu metodele vechi de predare in scoli?
Consider ca un profesor bine pregatit trebuie sa se adapteze continuu la schimbarile din didactica predarii matematicii sis a dea dovada de flexibilitate pedagogica. Fara indoiala, impletirea metodelor clasice, specifice invatarii active, de predare a matematicii – anume brainstormingul, metoda mozaicului, metoda cubului, turul galeriei, ciorchinele – cu metodele moderne – anume folosirea softurilor didactice ca de exemplu Mathematica, Maple, MyScript Calculator, Mathcad si adaptarea acestora la specificul fiecarui copil constituie calea catre succesul in educatie.


7. Ce parere aveti despre obtinerea de informatii de catre elevi prin intermediul internetului, de exemplu? De ce carti, table si creta si nu tastatura si monitor?
Obtinerea de informatii educative de catre elevi prin intermediul internetului sub supravegherea unui profesor este un lucru foarte bun. Totusi acest lucru presupune dotari suplimentare privind siguranta accesului la internet, ramanand si tentatiile de a face orice altceva – nu neaparat obtinerea informatiilor necesare pentru educatie. Pana la perfectionarea mijloacelor de supraveghere si urmarire a accesului la internet consider ca combinarea metodelor clasice – carti, table si creta – cu metodele moderne – tabla inteligenta, tableta si chiar telefon ramane o varianta viabila in educatie.

8. Scoala ca si concept, a aparut din necesitatea de a transmite generatiilor viitoare descoperirile generatiilor anterioare. Citim si invatam ceea ce au descoperit stramosii nostrii de-a lungul anilor si asta ne ajuta sa evoluam din punctul in care generatiile anterioare au ajuns deja. Credeti ca internetul, accesul facil la informație, bazele de date uriase accesibile oricand, de oriunde, precum si programele software extreme de complexe care realizeaza orice proiect vor modifica procesul academic din prezent? In ce fel?
Asa cum am aratat mai sus, internetul va modifica esential conceptul de educatie. Exista deja o serie de site-uri educative de foarte buna calitate – de exemplu Coursera, Edx, Big Think si multe altele. Mai mult, exista baze de date cu carti de foarte buna calitate – de exemplu arhive.org. Majoritatea fiind gratuite, se pune doar problema orientarii si indrumarii tinerilor pentru parcurgerea solitara a acestora. Astfel se doreste trecerea de la educatia la nivel mic la nivel mare, adica de la clase de cativa copii la clase de ordinul miilor. Deja fiecare mare institutie de invatamant poseda site-uri educative care propun cursuri – in general contra cost – tuturor celor care-si permit sa studieze solitar. Consider ca aceasta tendinta se va pastra si va molipsi si institutiile de invatamant mai mici.

9. Care sunt greutatile dvs. in relatiile cu elevii?
Unul dintre scriitorii mei preferati spunea “Do not go where the path may lead, go instead where is no path and leave a trail”. Acest citat mi-a inspirat încrederea necesară abordarii problemelor educatiei matematice la orice nivel. Am citit recent o comparație extraordinară care spunea că un profesor este asemeni unui bijutier, care dintr-o rocă neprelucrată reușește să șlefuiască un diamant. In opinia mea nu dificultatile lucrului cu copiii ar fi de dicutat ci mai curand tehnicile pe care le folosesc pentru a depasi aceste dificultati. Ai nevoie să înţelegi psihologia pubertăţii şi a adolescenţei, cea mai dificilă etapă din toată viaţa omului. Mai este şi dificultatea celor cu ADHD şi cea a copiilor cu CES (cerinţe educative speciale). Drama psihologică a elevilor este legată de încercarea de a ajunge la sine, de a afla cine sunt cu adevărat, raportarea la ceilalţi oameni, afirmarea personalităţii. Comparativ cu generaţiile trecute, elevii de azi sunt mai sensibili şi au o mentalitate de perdant (de ce să învăţ, că oricum…). Accesul masiv la tehnologie le-a anulat pasiunea cunoaşterii, a lecturii, a descoperirii. S-a câştigat mult în tehnologie, totul este la un click-distanţă, dar s-a pierdut un lucru notabil – pasiunea de a citi. Si ajungem la ceea sta scris pe oracolul din Delphi – “nimic prea mult”. Puţini elevi mai citesc de dragul lecturii altceva în afara celor câtorva romane obligatorii. Daca internetul invadeaza timpul liber al copiilor atunci acestia vor avea de suferit. Pentru a contrabalansa efectele nocive ale internetului, profesorul trebuie sa faca apel la tehnici de comunicare subtile. 

10. Ce parere aveti de initiative noastra de a crea o revista online?
Initiativa de a creea o revista a elevilor este una laudabila. Ea este cu atat mai valoroasa cu cat articolele care vor fi publicate au o audienta larga. In opinia mea, aceasta initiativa ar trebui generalizata la toate clasele.

!Nota de la redactie: Aceasta revista este pentru toti copiii scolii OGIS, indiferent de clasa in care invata. Este revista scolii, asa ca toti pot participa! Va asteptam cu materiale si opinii despre viata in OGIS !