Romana
" Revista ONLINE deschisa tuturor elevilor ! "
International Kids Coding Competition
Revista clasei !
Cursuri de tenis pt. copii

SCRATCH: Lectia 2-Misca un actor


368
Redactor: Sasha Vovcenco , V , campus OGIS-Pipera

SPRITE

  Un sprite, sau un ACTOR, este un obiect ce poate fi miscat si programat. La un SPRITE, putem defini mai multe costume pentru a putea da senzatia de animatie. La SPRITE-URI se pot identifica atingeri de alte obiecte si de culori de pe ecran. Initial, avem un sprite numit "Sprite1". Numele poate fi schimbat oricand  apasand pe locul pe care scrie "Sprite":




  Mai puteti adauga actori prin apasarea butonului cu [fata de pisica si +]:



  Cand il apesi, ti se deschide o lista. Sunt mai multe categorii cum ar fi "Animals", "Fantasy" sau "Letters". Oricum, in total sunt 9 categorii. 10 daca o punem si pe cea pe care scrie "All".
  Alege oricare dintre ele, sau foloseste actorul pisica.
  In stanga, vezi acele categorii de comenzi si facilitati despre care am vorbit in lectia 1.
  Alege "EVENTS". Apoi, alege blocul pe care scrie "When clicked". Trage-l afara, si pune-l in zona de CODE. Acest "When clicked" se executa cand dai drumul la joc/program. Cum dai drumul la joc? Apesi pe steguletul verde...



  Sub "When cliked", ia blocul pe care scrie "change x by 10" din categoria MOTION. Daca observi, dupa by, scrie 10. Poti modifica cu orice valoare. Ce este x  si y? X si Y sunt AXE de miscare. Pe ele poti misca actorul, sau ii poti da o pozitie fixa. Pune acest [change x by 10] sub "When cliked". Lipestele. Apoi, apasa pe steguletul verde. Vei vedea ca actorul tau se misca la dreapta cu 10 pixeli.



  Pt. a deplasa actorul pe y (sus-jos), sub [change x by 10], pune [change y by 10]. Y este axa de miscare sus-jos. X este axa de miscare stanga-dreapta. Numerele pozitive vor face actorul sa se miste in sus sau in dreapta. Cele negative, ca -10, il vor face sa se miste in jos sau in stanga. Dupa ce ati "tras" comanda de deplasare pe y , apasati si veti observa ca actorul se deplaseaza si pe y ...



  Daca vrei o mutare directa (ca o teleportare) a actorului la anumite coordonate, dai comanda [go to x:...y:...] si actorul se TELEPORTEAZA direct la o pozitie!
  Acestea sunt comenzile simple pe care le poti folosi pentru a misca/a teleporta actorul pentru inceput:

  change x by 10
  change y by 10
  go to x:10 y:10
  move 10 steps

Pentru o miscare lina , folositi:
  glide 1 sec to x:10 y:10
  -face actorul sa faca GLIDE(sa il vezi cum se misca, nu brusc ca change x/y by )

  set x to 10-seteaza valoarea lui x
  set y to 10-seteaza valoare lui y


  Acestea sunt blocurile simple de motion legate de ... miscare, in forma lor normala.  
  Recomand ca valoarea finala a lui x si y sa fie in interiorul ecranului ! Coordonatele ecranului Scratch sunt: 
  x: de la -240 la +240
  y: de la -180 la +180
  unde 0 se afla in mijlocul ecranului...


redactor: Sasha Vovcenco
clasa a IV-a R
OGIS-Campus Pipera